Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Poddębicach informuje, iż w roku 2025 po raz kolejny Powiat Poddębicki przystąpił do realizacji programu „Aktywny samorząd”, który finansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Obszary programu realizowane w 2025 roku:
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową:
Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu;
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu;
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego;
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu;
Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych;
Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku;
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności;
Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym;
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności;
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności;
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności;
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania;
Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego z żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka;
Obszar E – pomoc w uzyskaniu dodatku na opłaty za energię elektryczną.
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Wnioski można składać przez System Obsługi Wsparcia (SOW). Warunkiem umożliwiającym złożenie wniosku przez internet w ramach systemu SOW jest posiadanie przez osobę niepełnosprawną podpisu elektronicznego / Profilu Zaufanego na platformie ePUAP oraz w wersji papierowej w siedzibie PCPR w Poddębicach, ul. Łęczycka 28, 99-200 Poddębice. Szczegółowych informacji można uzyskać w naszej siedzibie w pokoju nr 1 (parter) lub pod numerem telefonu 43/678-40-40 w.12 i 530-184-884.
Dokumenty można pobrać w siedzibie Centrum oraz na stronie www.pcprpoddebice.pl w zakładce – Aktywny samorząd. Szczegółowe informacje na temat w/w programu dostępne są również na stronie internetowej PFRON www.pfron.org.pl
Terminy składania wniosków:
1. Moduł I : od dnia 01.03.2025 r. do dnia 31.08.2025 r.
Obszar E: od dnia 02.01.2025 r. do dnia 31.12.2025 r.
2. Moduł II:
- Termin I: od dnia 01.03.2025 r. do dnia 31.03.2025 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego/szkolnego 2024/2025
- Termin II: od dnia 01.09.2025 r. do dnia 10.10.2025 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego/szkolnego 2025/2026
Poniżej druki wniosków do pobrania:
WNIOSEK A 1 – POMOC W ZAKUPIE I MONTAŻU OPRZYRZĄDOWANIA DO POSIADANEGO SAMOCHODU
A 1 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
A 1 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK A 2, A 3 – POMOC W UZYSKANIU PRAWA JAZDY
A 2, A 3 – klauzula informacyjna
A 2, A 3 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
A 2, A 3 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK A 4 – POMOC W ZAKUPIE I MONTAŻU OPRZYRZĄDOWANIA DO POSIADANEGO SAMOCHODU
A 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
A 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK B 1, B 3, B 4 – POMOC W ZAKUPIE SPRZĘTU ELEKTRONICZNEGO LUB JEGO ELEMENTÓW
B 1, B 3, B 4 – klauzula informacyjna
B 1, B 3, B 4 – lista załączników
B 1, B 3, B 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
B 1, B 3, B 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK B 2 – DOFINANSOWANIE SZKOLEŃ W ZAKRESIE OBSŁUGI NABYTEGO SPRZĘTU
B 2 – oświadczenie – dofinansowanie tylko w PCPR
B 2 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK B 5 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEGO SPRZĘTU
B 5 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
B 5 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK C 1 – POMOC W ZAKUPIE WÓZKA INWALIDZKIEGO O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM
C 1 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
C 1 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK C 2 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEGO SKUTERA LUB WÓZKA INWALIDZKIEGO
C 2 – oświadczenie – dofinansowanie tylko w PCPR
C 2 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
C 3 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
C 3 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK C 4 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEJ PROTEZY
C 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
C 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK C 5 – POMOC W ZAKUPIE SKUTERA INWALIDZKIEGO O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM LUB OPRZYRZĄDOWANIA
C 5 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
C 5 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK D – POMOC W UTRZYMANIU AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ POPRZEZ ZAPEWNIENIE OPIEKI DLA OSOBY ZALEŻNEJ
D – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego
D – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
WNIOSEK M II – POMOC W UZYSKANIU KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE WYŻSZYM
M II – oświadczenie o ilości semestrów
M II – oświadczenie o wkładzie własnym
M II – oświadczenie o wysokości dochodów 2025
M II – zaświadczenie o zatrudnieniu
M II – zaświadczenie z uczelni/szkoły
M II – zaświadczenie z uczelni dot. nauki zdalnej
WNIOSEK E – DODATEK NA OPŁATY ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ
E – pełnomocnictwo w formie pisemnej



