Aktywny Samorząd – wnioski 2025 r.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Poddębicach informuje, iż w roku 2025 po raz kolejny Powiat Poddębicki przystąpił do realizacji programu „Aktywny samorząd”, który finansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.                                    

Obszary programu realizowane w 2025 roku:

Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową:

Obszar A – likwidacja bariery transportowej:

Zadanie – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu;

Zadanie – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu;

Zadanie – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego;

Zadanie – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,  z dysfunkcją narządu słuchu;

Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:

Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych;

Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;

Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku;

Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;

Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności;

Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:

Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym;

Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem  o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności;

Zadanie – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności;

Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności;

Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem  o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,  z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się  i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania;

Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego z żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka;

Obszar E – pomoc w uzyskaniu dodatku na opłaty za energię elektryczną.

Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę   w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.

Wnioski można składać przez System Obsługi Wsparcia (SOW). Warunkiem umożliwiającym złożenie wniosku przez internet w ramach systemu SOW jest posiadanie przez osobę niepełnosprawną podpisu elektronicznego / Profilu Zaufanego na platformie ePUAP oraz w wersji papierowej w siedzibie PCPR w Poddębicach, ul. Łęczycka 28, 99-200 Poddębice. Szczegółowych informacji można uzyskać w naszej siedzibie w pokoju nr 1 (parter) lub pod numerem telefonu 43/678-40-40 w.12 i 530-184-884.

Dokumenty można pobrać w siedzibie Centrum oraz na stronie www.pcprpoddebice.pl w zakładce – Aktywny samorząd. Szczegółowe informacje na temat w/w programu dostępne są również na stronie internetowej PFRON www.pfron.org.pl

Terminy składania wniosków:

1. Moduł I : od dnia 01.03.2025 r. do dnia 31.08.2025 r.

            Obszar E: od dnia 02.01.2025 r. do dnia 31.12.2025 r.

2. Moduł II:

  • Termin I: od dnia 01.03.2025 r. do dnia 31.03.2025 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego/szkolnego 2024/2025
  • Termin II: od dnia 01.09.2025 r. do dnia 10.10.2025 r. – dla wniosków dotyczących roku akademickiego/szkolnego 2025/2026

    Poniżej druki wniosków do pobrania:

    WNIOSEK A 1 – POMOC W ZAKUPIE I MONTAŻU OPRZYRZĄDOWANIA DO POSIADANEGO SAMOCHODU

    A 1 – lista załączników

    A 1 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    A 1 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    A 1 – zaświadczenie lekarskie

    A 1 – klauzula informacyjna

    WNIOSEK A 2, A 3 – POMOC W UZYSKANIU PRAWA JAZDY

    A 2, A 3 – klauzula informacyjna

    A 2, A 3 – lista załączników

    A 2, A 3 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    A 2, A 3 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    A 2 – zaświadczenie lekarskie

    A 3 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK A 4 – POMOC W ZAKUPIE I MONTAŻU OPRZYRZĄDOWANIA DO POSIADANEGO SAMOCHODU

    A 4 – klauzula informacyjna

    A 4 – lista załączników

    A 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    A 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    A 4 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK B 1, B 3, B 4 – POMOC W ZAKUPIE SPRZĘTU ELEKTRONICZNEGO LUB JEGO ELEMENTÓW

    B 1, B 3, B 4 – klauzula informacyjna

    B 1, B 3, B 4 – lista załączników

    B 1, B 3, B 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    B 1, B 3, B 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    B 1 – zaświadczenie lekarskie

    B 3 – zaświadczenie lekarskie

    B 4 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK B 2 – DOFINANSOWANIE SZKOLEŃ W ZAKRESIE OBSŁUGI NABYTEGO SPRZĘTU

    B 2 – klauzula informacyjna

    B 2 – lista załączników

    B 2 – oświadczenie – dofinansowanie tylko w PCPR

    B 2 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    WNIOSEK B 5 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEGO SPRZĘTU

    B 5 – klauzula informacyjna

    B 5 – lista załączników

    B 5 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    B 5 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    WNIOSEK C 1 – POMOC W ZAKUPIE WÓZKA INWALIDZKIEGO O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM

    C 1 – klauzula informacyjna

    C 1 – lista załączników

    C 1 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    C 1 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    C 1 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK C 2 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEGO SKUTERA LUB WÓZKA INWALIDZKIEGO

    C 2 – klauzula informacyjna

    C 2 – lista załączników

    C 2 – oświadczenie – dofinansowanie tylko w PCPR

    C 2 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    WNIOSEK C 3 – POMOC W ZAKUPIE PROTEZY KOŃCZYNY, W KTÓREJ ZASTOSOWANO NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

    C 3 – klauzula informacyjna

    C 3 – lista załączników

    C 3 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    C 3 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    C 3 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK C 4 – POMOC W UTRZYMANIU SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ POSIADANEJ PROTEZY

    C 4 – klauzula informacyjna

    C 4 – lista załączników

    C 4 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    C 4 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    C 4 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK C 5 – POMOC W ZAKUPIE SKUTERA INWALIDZKIEGO O NAPĘDZIE ELEKTRYCZNYM LUB OPRZYRZĄDOWANIA

    C 5 – klauzula informacyjna

    C 5 – lista załączników

    C 5 – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    C 5 – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    C 5 – zaświadczenie lekarskie

    WNIOSEK D – POMOC W UTRZYMANIU AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ POPRZEZ ZAPEWNIENIE OPIEKI DLA OSOBY ZALEŻNEJ

    D – klauzula informacyjna

    D – lista załączników

    D – oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie wkładu własnego

    D – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    WNIOSEK M II – POMOC W UZYSKANIU KSZTAŁCENIA NA POZIOMIE WYŻSZYM

    M II – klauzula informacyjna

    M II – lista załączników

    M II – oświadczenie o ilości semestrów

    M II – oświadczenie o wkładzie własnym

    M II – oświadczenie o wysokości dochodów 2025

    M II – zaświadczenie o zatrudnieniu

    M II – zaświadczenie z uczelni/szkoły

    M II – zaświadczenie z uczelni dot. nauki zdalnej

    WNIOSEK E – DODATEK NA OPŁATY ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ

    E – klauzula informacyjna

    E – lista załączników

    E – odwołanie pełnomocnictwa

    E – pełnomocnictwo w formie pisemnej

    E – zaświadczenie